Späť Verzia pre tlač

Analytici pripravili opatrenia, ktoré môžu usporiť 160 mil. eur

18. 07. 2017

ImgCont/1_New_image/FotoPressDep/verejne financie.jpg

V rámci prehodnotenia ďalšej oblasti sa analytici pozreli na výdavky na politiky trhu práce a sociálne politiky v objeme 3,7 % HDP ročne. Cieľom navrhovaných opatrení je zvýšiť zamestnanosť a znížiť podiel obyvateľstva ohrozeného chudobou. Nad rámec revízie predkladá Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR na diskusiu úsporné opatrenia vo výške 160 mil. eur (0,2 % HDP) ročne.

Väčšina opatrení znižuje výdavky na rodinnú politiku, ktorá na Slovensku dosahuje miliardu eur a nie je zameraná na adresnú podporu nízkopríjmových domácnostiam. Ušetrené peniaze je zároveň možné použiť na opatrenia zlepšujúce zamestnanosť alebo znižujúce chudobu. Súčasťou balíčka sú aj opatrenia na zlepšenie efektívnosti dôchodkového sporenia.

Priestor na úspory existuje najmä v neadresných rodinných dávkach (prídavok na dieťa, daňový bonus). Medzi navrhovanými opatreniami je napríklad obmedzenie príspevkov na podporu rodiny (prídavok na dieťa a daňový bonus) pri vysokopríjmových domácnostiach. To umožní efektívnejšie využitie verejných financií a ich prerozdelenie na identifikované priority. Ide napríklad o zohľadnenie príjmu pri poberaní daňového bonusu a zníženie veku nároku na daňový bonus a prídavok na dieťa na najviac 18 rokov. Kompenzáciou by mali byť vyššie sociálne štipendiá pre deti z nízkopríjmových rodín tak, aby nedošlo k obmedzeniu prístupu k vysokoškolskému vzdelávaniu.

Úsporné opatrenia vytvárajú priestor na zlepšenie zamestnanosti a zníženie chudoby. Vyššie výdavky je v sociálnej oblasti možné smerovať najmä do oblastí citlivých na starnutie obyvateľstva, do dostupnosti detských jaslí a na ochranu ohrozených rodín. Slovensko je jedna z najrýchlejšie starnúcich krajín Európskej únie, čo vytvára tlak na budúce výdavky verejných financií. Narastať tak budú náklady na sociálne služby, dôchodkové zabezpečenie a zdravotnú starostlivosť.

Revízia identifikuje aj opatrenia zvyšujúce hodnotu v podobe zlepšených ukazovateľov sociálnej inklúzie alebo zamestnanosti, ktoré nevyžadujú dodatočné financie. Príkladom je reforma aktívnych opatrení trhu práce (AOTP), kde by lepšie cielenie výdavkov mohlo zvýšiť počet nezamestnaných, ktorí si vďaka pomoci od úradov práce nájdu prácu, potenciálne až takmer o polovicu. Revízia preto navrhuje profilovať uchádzačov o zamestnanie na základe ich charakteristík a histórie zamestnaní už pri prvom príchode na úrad práce. Následne bude možné vytvoriť pre každého uchádzača program podpory, ktorý mu čo najlepšie pomôže uplatniť sa na trhu práce.

V dôchodkovom sporení by mohlo zlepšenie zhodnotenia dôchodkových fondov o jeden percentuálny bod zvýšiť dôchodky poberateľov z druhého piliera až o 25 %. Zhodnotenie fondov v II. a III. pilieri pritom patrí k najnižším v OECD, čo je najmä dôsledkom výrazného podielu úspor v konzervatívnejších dlhopisových garantovaných fondoch, ktoré dosahujú nižšie zhodnotenie. Zatiaľ čo nákladovosť fondov II. piliera je nízka, nákladovosť III. piliera je napriek dlhodobému poklesu stále viac než dvojnásobná oproti priemeru OECD.

Dlho diskutovaným je aj zavedenie ročného zúčtovania sociálnych odvodov, ktoré by sa malo po prvý krát zrealizovať v roku 2020 za predchádzajúci rok.

Záverečnú správu revízie výdavkov na politiky trhu práce a sociálne politiky nájdete na uvedenom linku: http://www.mfsr.sk/LoadDocument.aspx?categoryId=11154&documentId=15717

Tlačový odbor
Ministerstvo financií SR