Preskočiť na menu Preskočiť na obsah Preskočiť na pätičku

Cesty na východe dostali od analytikov zelenú

Aktualizované dňa: 24.05.2018 06:00

Útvar hodnoty za peniaze na Ministerstve financií (UHP) si opäť posvietil na slovenské cesty a plány ich obnovy. Analytici hodnotili štúdiu uskutočniteľnosti modernizácie ciest I. triedy v Prešovskom kraji v hodnote 439 mil. eur, ktorú pripravila Slovenská správa ciest (SSC). Projekt modernizácie 119 km ciest je rozdelený na 10 samostatných úsekov v rôznych štádiách prípravy. Tri z nich za 107 mil. eur dostala od analytikov zelenú.

Cieľom projektu je zvýšiť bezpečnosť a kvalitu dopravného spojenia. Štúdia SSC posudzuje pre každý úsek minimálne dve alternatívy. Jednou je modernizácia pôvodnej cesty, druhou je vybudovanie novej cesty mimo obce.
Štúdia zároveň kvantifikuje vplyv na cestovný čas, náklady na prevádzku vozidiel, hluk, nehodovosť, lokálne znečistenie ovzdušia, ako aj dopad na klimatické zmeny.

„Cesty prvej triedy sú na Slovensku v mnohých prípadoch v dezolátnom stave. Dlhodobo podporujeme ich opravu a modernizáciu, pretože to môže priniesť vyššiu hodnotu za peniaze v kratšom čase, ako budovanie nových ciest alebo diaľnic“, uviedol riaditeľ ÚHP Štefan Kišš.

Na posudzovaných úsekoch prejde denne približne 5 – 11 tis. áut, pričom podiel nákladnej dopravy je viac ako 20%. Testom hodnoty za peniaze prešli tri projekty v hodnote 107 mil. eur. Sú to úseky Nižný Hrabovec – Petrovce, Lipníky – Hanušovce západ a Vranov nad Topľou, sever - Nižný Hrabovec. Ostatné by sa mali  podľa analytikov dopracovať.

Pri posudzovaní sa dôraz kládol najmä na to, či boli zvolené najlepšie možné alternatívy. Potvrdilo sa, že cesty prvej triedy môžu priniesť vysokú hodnotu za peniaze. „Aj pri takýchto investíciách sa pozeráme na to, či boli zvolené najlepšie možné alternatívy. Najmä ak ide o taký veľký balík peňazí. Opäť sa ukazuje, že cesty prvej triedy môžu priniesť vysokú hodnotu za peniaze. Príkladom je obchvat Strážskeho s dvojnásobným pomerom prínosov a nákladov.“, dodal Š. Kišš.

Pri piatich úsekoch navrhujú analytici hľadať spôsoby optimalizácie nákladov, ktoré zvýšia ich hodnotu za peniaze. Tieto cesty by sa mali priebežne opravovať a udržiavať v dobrom stave. Pri posudzovaní úseku Brekov – Humenné, východ nie sú dostatočne vysvetlené rozdiely v intenzitách nákladnej dopravy a analytici preto odporúčajú v tomto úseku štúdiu dopracovať.

Podobne má ÚHP za úlohu hodnotiť všetky štúdie uskutočniteľnosti, nielen projekty pred verejným obstarávaním. Analytici ocenili, že Slovenská správa ciest a Ministerstvo dopravy pripravili takúto štúdiu. Vďaka tomu je možné posúdiť projekty v dostatočnom predstihu. Vytvára to väčší priestor na odbornú diskusiu a hľadanie najlepších riešení, v porovnaní s projektami tesne pred začatím, kde je vôľa ich meniť pochopiteľne menšia.

Viac info na: /sk/financie/hodnota-za-peniaze/hodnotenie-investicnych-projektov/hodnotenie-investicnych-projektov.html

Tlačový odbor
Ministerstvo financií SR